Как да придобием печеливши навици

Source: freedigitalphotos.net (Image by Stuart Miles)

Source: freedigitalphotos.net (Image by Stuart Miles)

„Навикът е втора природа“ твърди популярното изказване. И в него има много смисъл и правилни житейски наблюдения. Именно затова е мъчително трудно да се изкоренят едни лоши навици и да се заменят с други, по-добри или ефективни. Но промяната е важна и необходима, а промяната на личното поведение е от критично важно значение, ако искаме успешно да се сдобием с навици, които са ни чужди или нарушават зоната ни на комфорт. Всички победители в живота са хора, които са придобили печеливш набор от добри навици. Навици, които са трудни, които по-неамбициозните хора избягват или просто не забелязват.

За да постигнем желаната промяна и да се сдобием с полезен нов навик, можем да опитаме следването на един алгоритъм. Отделните стъпки на алгоритъма са такива:

  • Уточнете какво искате да постигнете и си го запишете на видно място, където да можете да го виждате непрекъснато.
  • Избройте в писмен вид причините, поради които искате да се сдобиете с новия навик или да изкорените стария. Защо е важно за вас? Как това ще се отрази на личния и служебния ви живот, на отношенията ви с хората, на спокойствието ви? Ако познавате някой, който успешно да практикува този навик, отбележете си го като модел за подражание.
  • Ако искате, кажете на хората около себе си какво се опитвате да постигнете. Помолете ги за подкрепа и за обратна връзка. Насърчете ги да ви критикуват и съветват.
  • Започнете да практикувате веднага или най-късно утре сутринта. Наберете инерция и не се отказвайте.
  • Започнете с 30-дневен изпитателен период. Просто си обещайте, че ще практикувате новия навик поне толкова време, преди да решите какво ще стане след това. Без извинения. Не забравяйте – всеки от нас е в състояние да прави нещо 30 дни подред, колкото и да е неприятно в началото. (Човекът е адаптивно създание – усещането за мъчение постепенно се отмива и често напълно изчезва след кратко време.)
  • След 30 дни, спрете и се огледайте. Помислете за новия навик. Имахте ли полза от него. Ако да, каква? Запишете си постигнатото и го „попийте“.
  • След това, просто продължете. Щом сте изкарали 30 дни, защо изобщо да спирате?

Коментари

  1. Владислав казва:

    :) Да споделя личен опит по първата точка: “Уточнете какво искате да постигнете и си го запишете на видно място, където да можете да го виждате непрекъснато.” На четвъртия ден се развива “слепота” към написаното на видното място. Наложи да са сменям цвят и място на надписа на всеки три дни. По отношение на продължителността в последната точка, Стивън Коби, в книгата “8-ят” навик твърди, че са потребни средно 66 дни за промяна на навик (на основание на цитирано представателно изследване)…

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *