Както неведнъж съм споменавал, писането на добро мотивационно писмо е изкуство. И са малцина онези, които го владеят.
Някои експерти са на мнение, че мотивационното писмо е задължително, дори да не е специално изискано от работодателя в обявата за работа. Този документ на практика ви дава възможност да се представите като професионалист и да покажете, че имате умения и мотивация, подходящи за позицията, по която кандидатствате. Ако не изпратите мотивационно писмо, някои работодатели могат да си помислят, че не разглеждате обявата им сериозно и просто ви мързи да си направите труда за малко допълнителна работа. Важността му става още по-първостепенна, ако самото ви CV повдига въпроси и притеснения – дълго време сте били безработни, нямате специални умения или сертификати и т.н.
И така, ако искате да станете „джедаи“ и да овладеете „светлата страна на силата“ при писането на мотивационни писма, имайте предвид следните често допускани грешки и се старайте да ги избягвате на всяка цена.
1.Не п?шете индивидуални мотивационни писма
Доброто мотивационно писмо е „къстъмизирано“, както се казва на съвременен хипстърско-офисен жаргон. Тоест то е индивидуална изработка, специално подготвена за дадения работодател. Целта му е да покаже на бъдещия ви шеф, че отговаряте точно на неговите търсения и ще решите конкретните му нужди и проблеми. И никога не се опитвайте да минете с „Имам интерес към работата и прилагам автобиографията си“. Това не се счита за валидно мотивационно писмо, колкото и да ви се иска обратното. Вместо това, говорете за уменията си, кажете какво знаете за компанията и подчертайте как възможностите ви могат да бъдат от полза за работодателя. Най-добре е, ако посочите и важни детайли от CV-то си, като конкретно значими за дадената компания.
2.Оставяте важни въпроси без отговор
Както споменах, възможно е автобиографията ви да повдига въпроси и съмнения. Ако вашият случай е такъв, използвайте мотивационното писмо, за да обясните донякъде тези проблеми. Целта не е да бъдете прекалено обстоятелствени, но поне бегло да засегнете материята и да оставите у четящия усещането, че можете да обясните защо толкова често сте си сменяли работата и по каква причина не сте завършили след 10 години обучение висшето си образование.
3.Не проверявате за грешки
Мотивационното ви писмо е отражение на професионализма ви. Ако е пълно с правописни грешки, зле съставено е и граматиката му куца, работодателят може с основание да си помисли, че сте небрежни в работата си и именно така ще се държите и в офиса.
4.Не следвате насоките от обявата
Някои работодатели имат съвсем специфични и ясни изисквания в обявите си за работа. Например, да напишете даден код в документите ви за кандидатстване, да посочите очакваната заплата, да отговорите на определен въпрос и т.н. Тъй като почти всеки работодател получава повече кандидатури, отколкото му трябват, пропускането на тези детайли директно ще ви изхвърли от надпреварата.
Мотивационното писмо е отлична възможност да си направите качествено маркетингово представяне, за да се продадете по-успешно и по-скъпо. Отделете му необходимото време, изработете го качествено, ориентирайте го към нуждите на работодателя и имате добри шансове да получите покана за интервю.
Вашият коментар