В динамичния свят, в който живеем, да бъдеш добър слушател става все по-трудно, а и рядко вече се намират хора, които да владеят това изкуство. Всички са прекалено заети със себе си и не полагат нужните усилия да се поинтересуват от другите.
За жалост, липсата на добри способности за слушане, е порок, който вреди на контактите ни, на бизнеса, на репутацията ни и дори на шансовете ни за кариерен успех. А и често резултира в лоши и досадни разговори с околните. Важно е човек да разбере за себе си, дали е добър слушател и, ако установи, че не е, да вземе решителни мерки. Да го кажем така – един добър слушател, има повече шансове за успех на интервю за работа и в правенето на бизнес по принцип. А и като човек е по-харесван. В този ред на мисли, струва си да се променим.
Нещата се учат, въпрос на тренинг е. Няколко полезни трика, които да дисциплинират мозъка ви, са:
Слушайте активно
Ако слушате внимателно и активно, способностите ви за общуване се подобряват. Ето как да го правите:
- Установете и поддържайте визуален контакт със събеседника
- Усмихвайте се
- Периодично перифразирайте чутото до момента
- Задавайте адекватни въпроси
- Водете си бележки, ако е релевантно
- Демонстрирайте заинтересованост и покажете на отсрещната страна, че внимавате
Научете се да отговаряте на емоциите
Емоциите са важно нещо, особено по отношение на общуването. Ако не внимавате за тях, има вероятност да чуете информацията, но да не разберете смисъла на казаното. Това ще ви направи да изглеждате неискрени или студени, което съсипва разговора и обижда отсрещната страна.
Ако интервюирате някого за свободна работна позиция и той каже, че е закъснял, защото току що кучето му е било блъснато от кола, правилният отговор не е „А, значи кучето е мъртво? Какво ще правите с тялото му?“. Правилният отговор е: „О, сигурно сте съсипани, искрено съжалявам за вас. Толкова е тъжно, когато член на семейството загине. Наистина съжалявам, че се налага да преживеете всичко това…“. Или поне, нещо в този дух. Да успеете да доловите емоцията, а не просто статистиката, е от съществено значение за добрата комуникация.
Не мислете постоянно какво да отговорите
Всички го правим. Припомнете си – колко пъти ви се е случвало да забравите на мига името на човека, с когото са ви запознали току що? Основната причина за тази досадна привичка е желанието ви да кажете своето име. Както хората често отбелязват – „Чух моето име, но не и това на човека отсреща“. Жалко, защото вашето име си го знаете и нямаше нужда да му обръщате чак такова внимание.
Факт е, че понякога сме просто твърде заинтересовани от себе си и нещата, които желаем да кажем. Правилното поведение е друго – при разговор се постарайте да се фокусирате върху нещата, казани от събеседника и не се опитвайте през цялото време да мислите как умно да отговорите. Дори, ако е необходимо, замълчете за миг и поразсъждавайте върху казаното, преди да отвърнете. Това ще ви направи по-добри слушатели и ще ви даде време да помислите за разумен отговор.
Упражнявайте се постоянно
Както и всяко друго умение, активното слушане иска тренинг. Ако сте наясно, че не сте много добри в слушането, практикувайте редовно внимателно слушане, използвайки посочените тук съвети. Като бонус съвет ви предлагам просто да повярвате, че хората срещу вас са интересни живи същества, които имат какво да кажат и си струва да се фокусирате върху думите им. Ако това стане ваше вътрешно убеждение, ще бъдете още по-добри слушатели, защото ще ви е интересно, а в това често е тайната на всеки успех.
Вашият коментар