Автор: Грета Кунчева
В работата си ежедневно получавам голям брой кандидатури – по имейл, през сайта ни www.jobtiger.bg или чрез социалните мрежи www.LinkedIn.com и www.probook.bg. Прави ми впечатление, че доста хора не отделят време и внимание към начина, по който „поднасят” автобиографията си. Това може да се окаже от ключово значение и да доведе до грешна първа представа за кандидата. Дори и малки, детайлите при кандидатстване за работа се открояват на фона на масовите грешки и могат да породят първоначален интерес у четящия да разгледа документите ви.
Защо е важно как изпращам документите си за работа?
Ако трябва да съм честна, никой не би отхвърлил една добра автобиография, само заради начина, по който тя е изпратена. Но със сигурност кандидатурите, в които личи внимание и детайл са тези, които веднага правят впечатление и се запомнят. Така че, ако желаете да сте фаворит в класацията на кандидатите още преди първата ви среща за позицията, трябва да се постараете да грабнете вниманието на HR специалистите и да изглеждате добре от всички страни.
Кандидатстване чрез изпращане на документи по имейл
Когато изпращате документите си директно до човек (било то на личен или официален имейл от типа office@jobtiger.bg или hr@jobtiger.bg) постарайте се да направите изпратеното атрактивно и лесно достъпно, така че да е удобно на този, който стои от другата страна на кореспонденцията. Ежедневно получавам празни имейли с прикачени файлове, с неясно заглавие. Да изпратите такъв имейл естествено не носи никаква стойност за вас, защото този, който го получава няма да бъде концентриран върху професионалния ви опит, а върху това да разбере например каква е целта на този имейл или за коя позиция кандидатствате. Не искате в „морето” от кандидатури точно вашата да се изгуби по пътя към правилния човек и възможността за нова работа да ви подмине, нали?
Да започнем с целта на вашия имейл – с него вие изпращате документите си по отворена позиция в дадената компания (или през дадената агенция). Постарайте се това да се разбира още от заглавието (subject) на вашия имейл. Ако в обявата е споменат референтен номер, включете и него в заглавието.
Бъдете сигурни, че документите ви са прикачени и няма проблем при отварянето им на друг компютър. Моят личен съвет е да използвате .pdf формат (повечето офис пакети имат опцията „Експортирай като .pdf”), тъй като форматирането, което сте направили се запазва, а при .doc може да се появи разместване, ако четящият има различна версия на MS Word или Open Office. Тук е мястото да спомена, че всъщност има значение как се казват автобиографията и мотивационното ви писмо. Нека те съдържат имената ви и съкращението на документа. Удачен вариант за име на CV би било Ime_Familia_CV.pdf и съответно за мотивационно писмо (cover letter) Ime_Familia_CL.pdf.
Внимавайте в размера на документите, които изпращате. Ако станат прекалено големи има вероятност имейлът ви да отиде автоматично в SPAM папката и никога да не бъде открит. Като цяло, много компании филтрират съобщенията по-големи от 2 мегабайта. Ако, обаче нямате възможност да направите документите си по-малък размер от това, архивирайте ги в .zip или .rar пакети.
Не оставяйте полето за текст в имейла празно! Не е необходимо да преписвате мотивационното писмо или да разказвате в подробности за себе си. Използвайте го, за да заявите за коя позиция кандидатствате, както и че бихте се радвали на личен разговор с компанията.
Кандидатстване през сайт за обяви за работа и социалните мрежи
Основната разлика между кандидатстването по имейл и чрез сайтове е, че във втория случай самият процес се извършва посредством система онлайн, съответно рискът от грешка (от типа да забравите прикачения файл) е минимален. Не бива обаче това да ви подтиква да оставяте всичко да се случва автоматично – в някои сайтове има отделно поле за текст, който е на принципа на имейла, не го забравяйте.
Кандидатстването чрез професионални социални мрежи става все по-популярно и използвано. Така например, в www.LinkedIn.com на база на създаден вече профил, кандидатите имат възможност да правят промени в своето онлайн резюме преди да го изпратят. Работодателят получава имейл с известие за нов кандидат, което съдържа вашата онлайн автобиография, прикачена в .pdf формат и линк към профила на кандидата в LinkedIn. Внимавайте обаче, ако профилът ви е на български език (на кирилица), изглежда от професионалната социална мрежа имат проблем с нашата азбука и в .pdf резюмето ви не може да бъде разчетено. Препоръчвам използването на www.LinkedIn.com за кандидатстване само с профил на английски език.
При кандидатстването чрез професионални социални мрежи ви съветвам да проверите добре дали телефонният ви номер присъства в личния ви профил. Обикновено хората не споделят тази информация в интернет и впоследствие, когато кандидатстват по обява с публичните си профили, телефонът липсва.
Въобще, принципът е един и същ, независимо от метода на кандидатстване – не пестете усилия и време, за да подготвите документите си максимално професионално и пълно. Дяволът е в детайлите, както е известно от старата поговорка.
Вашият коментар