Три понятия – образование, квалификация и талант

Автор – Светлозар Петров, изпълнителен директор на JobTiger

Source: sxc.hu

Всяко професионално общество има своите митове, легенди и мантри. И колкото и разумни гласове да се чуват (понякога) в него, те не съумяват да се преборят с тях. Плевелът избуява отново и отново. Често и в противоречие със здравия смисъл.

Едни от най-разпространените плевели на HR пазара са митовете за образованието, квалификацията и талантите. И за връзката между тях. Мисля, че едно просто обяснение на понятията би било от полза.

Образованието е свързано с получване на дипломи и сертификати. Наличието му означава единствено, че притежателят им е отделил време да ходи на училище, да се подготвя самостоятелно, бил е изпитан и придобитите знания са били оценени като достатъчни за получаването на съответната оценка. Толкова.

Наличието на образование само по себе си няма връзка с умението да се върши каквато и да е работа или с това дали човекът е талантлив или не. Освен ако талантът му не се изразява в придобиване на знания и оценки (има и такива).

Квалификацията е умение да вършиш дадена работа. Тази работа може да изисква определена образователна степен, може и да не изисква. Иначе казано, наличието на образователна степен може да бъде едно от условията за придобиване на съответна квалификация. Но не е винаги.

Талантът е умение и възможност за постигане на високи резултати в някаква област. Тоест, първо талантът винаги е в дадена област и второ, талантът е умение да се справяш по-добре от другите и да постигаш по-добри резултати. Следователно, талантът има повече връзка с квалификацията (не съвсем коректно, но може да се приравни на по-висока квалификация: много по-квалифициран съм и постигам по-добри резултати), отколкото с образованието, понеже областта на таланта може въобще да не е свързана с необходимо образование.

Имайки предвид тези основни понятия и значението им, разбирането на процесите на пазара на труда става много по-лесно. По-лесно се определят нуждите на компанията и се дефинират и изпълняват политиките й.

Същевременно, придържането към дефинициите и значението на тези понятия, би ни избавило от залитане в често опасни за работата ни посоки.

Коментари

  1. Стоян Ганев казва:

    Много важна и полезна тема. Наистина има нужда от изчистване на термините, но наслоенията в годините са много. В областта на УЧР се “настаниха” много понятия, директно взети от английския език. За голяма част от тях, обаче си има български аналог. Приемам следното приравняване: образование = знание ; квалификация = опит ; талант = устременост. При това, мнението ми не се различава от това на автора. Причината е в разнобоя на системата “образование-бизнес-наука” в нашата страна. Университетите не приемат ролята си на център за привличане на талантливи младежи, които да бъдат обучени и квалифицирани. Научните звена не приемат ролята си на център за привличане на обучени младежи, които да бъдат квалифицирани и развити. Бизнесът не приема ролята си на клиент-коректив на тези две системи.
    Тогава е редно да си припомним старата максима: “Има два вида невежество – предучилищно и следучилищно. Второто се отличава от първото само по това, че е дипломирано”

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *