Може би някои ръководители не си дават сметка, но служителите са вероятно най-голямата инвестиция на една компания. Цената за намирането, наемането, задържането и евентуално смяната на един служител, се изчислява в сериозни суми. Затова е много важно така да наемаме и задържаме служителите, че в крайна сметка и двете страни да са доволни и финансово възнаградени. Ето и 4 добри начина да задържите при себе си възможно най-много и най-добри служители:
1.Наемайте ефективно. Един от основните начини да намалите текучеството е, като наемате правилните хора. Отделете достатъчно много време за подбор и интервюиране (или делегирайте тази задача на нас) и открийте правилните кандидати. Не търсете само компетенции и знания – наблегнете също на придържането на фирмената политика и култура, възможността за интегриране в екипа и високата мотивация.
2.Предлагайте достатъчно конкурентно възнаграждение. Посветили сте вече множество часове на подбора. Намерили сте правилния човек. И тук е моментът, в който става ясно, дали кандидатът ще приеме офертата ви. Ако тя е на ниво, вероятно отговорът ще е „да”. Естествено, не гледайте само заплатата, а цялостния социален пакет. Мнозина хора биха останали в една компания дълго време, ако имат усещането, че тя се грижи за тях и добруването им. В този смисъл, парите не са основният мотиватор, а по-скоро загрижеността играе тази роля. Да, в кризисни икономически времена всичко това не е лесно, но пък и не е невъзможно, ако сте сериозна компания.
3.Демонстрирайте признание. Никой не обича да ходи всекидневно на работа, без да получава и минимално признание за добре свършената работа. Разбира се, не всеки и не винаги си върши работата на ниво, но когато това е факт, признателността и оценката стават много важни. Няколко добри думи и потупване по рамото са често достатъчни. Впрочем, има още една сериозна причина да изграждате в офиса култура на признанието. Когато дойде време за критики, хората са по-възприемчиви към тях, защото знаят, че сте справедливи и вече сте оценили добрите им постижения.
4.Ясни кариерни пътеки. Една от най-неприятните ситуации е да работите някъде две, три години и пред вас да няма абсолютно никаква кариерна схема или цел. Затова, мениджмънтът следва да дотовори с HR отдела ясни кариерни стратегии за своите служители, да въведе годишни оценки и въобще да помага всячески на служителите при тяхното изкачване по кариерната стълбица. Като дадете възможност на сътрудниците си да се развиват, не само ще се сдобиете с по-опитни служители, но и ще засилите тяхното удовлетворение от работата и гордостта, която те изпитват, работейки за компанията.
Този списък далече не е пълен. Има още много неща, които можете да правите, за да повдигате мотивацията и самочувствието на хората в офиса, което пък би трябвало да доведе до по-слабо текучество. Обучителни програми, гъвкаво работно време, бонуси – това са само някои от нещата, върху които също си струва да помислите.
Този път право в десятката 🙂 Абсурдно е колко много средства се инвестират в привличането на служител, особено в сектори, където предлагането е по-малко от търсенето, и колко малко в неготово задържане.
Както се вижда, нещата не са много трудни. Просто трябва да има целенасочена политика по въпроса. И тя да се следва, а не да съществува само на хартия.