Светът все по-вече става контролиран от талантите, а не от технологиите. Технологиите лесно се копират и бързо остаряват. Талантите обаче са уникални. Мотото „незаменими хора няма” вече не е валидно. Компаниите си дават сметка, че са толкова силни и иновативни, колкото са най-добрите им служители. А тези служители трябва да се появят отнякъде. Най-добре от конкуренцията.
Колкото повече се засилва конкуренцията, толкова „по-диви” стават и методите на конкурентната борба (ценова война, черни PR-атаки, разпространяване на слухове, нелоялна конкуренция). И на HR-пазара нещата не изостават също.
Най-общо казано, от HR гледна точка съществуват две стратегии за управление на персонала. Може да се харчат пари за „купуване” на обучени кадри, а може и да се наема „необработена руда” – млади, перспективни кадри, необучени, но мотивирани да правят кариера – и да се инвестира в обучението на такива хора. Ако се възползвате от първата стратегия, ще се наложи да бръкнете по-дълбоко в кесията и да платите 30-40% повече на ценните кадри, за да ги привлечете от досегашния им работодател. Особено, ако пазарът изпитва кадрови глад.
Всеобщата надпревара за таланти, непрестанната война за ключови сътрудници минава в нова фаза – фазата на
Партизански рекрутмънт (ПР).
Какво все пак представлява ПР? Това е система за наемане на персонал, използваща методите и тактиките на партизанската война, която е насочена към отслабване на конкуренцията и отнемането на ключови сътрудници от преките съперници на пазара. Или съвсем директно казано, партизанският рекрутмънт цели да привлече най-добрите сътрудници от конкурентните фирми, да се възползва от уменията им и да отслаби останалите играчи в бранша, като ги лиши от ценни кадри. Определението „партизански” е обяснимо – партизаните не само се борят за нещо, а и основно се стремят да отслабят и деморализират врага. В този смисъл, ПР е дори повече насочен към отслабването на конкурентите, отколкото към засилването на собствената компания. Но, няма значение – в безмилостната конкуренция всички легални методи за повишаване на търговските и фирмените успехи са позволени.
Тази тактика има няколко очевидни предимства:
- Сдобивате се с опитен сътрудник, а вашият конкурент го губи.
- Заедно с новия служител е твърде вероятно да получите и неговите клиенти, повишавайки така пазарния си дял и намалявайки този на конкурента.
- Наемате човек, който познава добре специфичните особености и фирмените планове на конкурента ви, както и неговите слаби места.
- Извличате пъблик рилейшънс полза, като си създавате имидж на предпочитан работодател във вашия бранш.
Мнозина рекрутъри се притесняват засега да използват тази тактика по морални съображения. Но, след като е морално приемливо да се открадне клиент от конкурента, защо това да не важи и за неговите служители?
Вашият коментар