HR терминология (XVI) – Партизански рекрутмънт

Светът все по-вече става контролиран от талантите, а не от технологиите. Технологиите лесно се копират и бързо остаряват. Талантите обаче са уникални. Мотото „незаменими хора няма” вече не е валидно. Компаниите си дават сметка, че са толкова силни и иновативни, колкото са най-добрите им служители. А тези служители трябва да се появят отнякъде. Най-добре от конкуренцията.

Source: ipadgames.blogspot.com

Колкото повече се засилва конкуренцията, толкова „по-диви” стават и методите на конкурентната борба (ценова война, черни PR-атаки, разпространяване на слухове, нелоялна конкуренция). И на HR-пазара нещата не изостават също.

Най-общо казано, от HR гледна точка съществуват две стратегии за управление на персонала. Може да се харчат пари за „купуване” на обучени кадри, а може и да се наема „необработена руда” – млади, перспективни кадри, необучени, но мотивирани да правят кариера –  и да се инвестира в обучението на такива хора. Ако се възползвате от първата стратегия, ще се наложи да бръкнете по-дълбоко в кесията и да платите 30-40% повече на ценните кадри, за да ги привлечете от досегашния им работодател. Особено, ако пазарът изпитва кадрови глад.

Всеобщата надпревара за таланти, непрестанната война за ключови сътрудници минава в нова фаза – фазата на

Партизански рекрутмънт (ПР).

Какво все пак представлява ПР? Това е система за наемане на персонал, използваща методите и тактиките на партизанската война, която е насочена към отслабване на конкуренцията и отнемането на ключови сътрудници от преките съперници на пазара. Или съвсем директно казано, партизанският рекрутмънт цели да привлече най-добрите сътрудници от конкурентните фирми, да се възползва от уменията им и да отслаби останалите играчи в бранша, като ги лиши от ценни кадри. Определението „партизански” е обяснимо – партизаните не само се борят за нещо, а и основно се  стремят да отслабят и деморализират врага. В този смисъл, ПР е дори повече насочен към отслабването на конкурентите, отколкото към засилването на собствената компания. Но, няма значение – в безмилостната конкуренция всички легални методи за повишаване на търговските и фирмените успехи са позволени.

Тази тактика има няколко очевидни предимства:

  1. Сдобивате се с опитен сътрудник, а вашият конкурент го губи.
  2. Заедно с новия служител е твърде вероятно да получите и неговите клиенти, повишавайки така пазарния си дял и намалявайки този на конкурента.
  3. Наемате човек, който познава добре специфичните особености и фирмените планове на конкурента ви, както и неговите слаби места.
  4. Извличате пъблик рилейшънс полза, като си създавате имидж на предпочитан работодател във вашия бранш.

Мнозина рекрутъри се притесняват засега да използват тази тактика по морални съображения. Но, след като е морално приемливо да се открадне клиент от конкурента, защо това да не важи и за неговите служители?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *