Ориентирането на нов служител в компанията е процес, който протича различно в отделните фирми. Най-често срещаните компоненти на ориентирането включват (макар и да не се ограничават задължително до) следните процедури. Първо, HR мениджърът или отделът провеждат среща с новия служител. На тази среща те го запознават с безопасността на труда, работната среда, длъжностната характеристика, отговорностите за определения пост, фирмената история и култура, структурата на организацията и всичко останало, важно за новоназначения. Друго събитие, което може да се очаква при ориентирането е развеждането на служителя из целия офис, представянето му пред колегите, разясняване на дейностите в отделните звена и обясняване на връзката между тях. Често срещана практика е на новия служител да се предостави папка с ориентиращи материали.
В някои компании се практикува и временно назначаване на новия служител във всички отдели за няколко дни. Целта е той да придобие по-ясна представа за работните процеси и характера на извършваната работа.
Дадени компании определят и „патрон” на новоназначения, чиято роля е да въведе новия колега в работата и да му съдейства при изпълнение на задълженията му през първите седмици. Понякога патронът или прекият ръководител на новия служител му задава практически тренинг задачи, които го ориентират в реалните работни процеси и симулират ежедневни ситуации.
Ориентирането има за цел да въведе новоназначените в същността на работата и в духа на фирмената дейност. Пропускането на този етап е лоша идея, която може да доведе до твърде високи нива на стрес у новите колеги, да ги демотивира, да спъне началното им развитие и да ги провокира да напуснат компанията още през изпитателния период на трудовия договор. Колкото по-специфична и комплексна е работата на дадена позиция, толкова по-наложително става провеждането на пълноценно ориентиране с разумно дълъг срок.
Вашият коментар