Когнитивните отклонения представляват нарушение, в начина, по който хората възприемат действителността. Съществуват множество установени от психолозите когнитивни отклонения, като систематизирането им е базирано на емпирични данни. В рубриката „HR Речник“ ще разгледаме накратко някои от най-разпространените отклонения, тъй като те често имат обяснителна функция по отношение поведението на повечето хора, в частност на служителите във всяка фирма.
„Ефект на експонирането“
![]() |
Picture source: www.sxc.hu |
Този психологически феномен е добре познат на рекламистите – хората демонстрират твърде засилено харесване на неща, които вече познават. Изследвания по междуличностно харесване са установили например, че колкото повече виждаме един човек, толкова по-приятен и харесван ни се струва той.
Два основни типа експерименти доказват ефекта на експонирането. В единия на наблюдаваните индивиди е показвана картина, или е просвирван музикален откъс. Впоследствие се установява, че въпросните произведения се оценяват по-високо от сходни такива, които изследваните субекти не са виждали или чували преди. В другия тип експерименти се разчита на сублиминални връзки – на студенти се прожектира даден образ толкова закратко, че те не успяват съзнателно да го отчетат. В последващ опит се установява, че студентите намират дадения образ за по-позитивен от други, които не са виждали.
Ефектът може да бъде обяснен с помощта на схващането, че познатото обкръжение ни кара да се чувстваме по-сигурни и спокойни. За пръв път феноменът е проучен от Робърт Зайонк. В последно време специлисти по уеб-базирана реклама са доказали феномена от нова гледна точка.
Този текст ви допада? Ще ни зарадвате, ако кликнете на бутона на TopBlogLog отдолу…
Вашият коментар