Теория на мотивацията (по Е.Шейн) – част II

Предприемачески характер
Picture source: www.sxc.hu
Наблюдава се постоянен стремеж да се генерират нови инициативи. Разработва се свое виждане за развитието на служебните дела и се правят опити това виждане да се наложи в практиката. Служителите с такава нагласа имат рационализаторски и творчески подход, работят добре екипно. Те не обичат рутинна и предсказуема работа. Към тях следва да се приложи следният мотивационен подход:

  • Да им се предложи да участват в проект за създаване на нови продукти, заедно с други членове на екипа или на други отдели от компанията
  • Да бъдат привлечени към създаването на обща стратегия на проекта, особено в етапа, когато проектът започва да се имплементира
  • Да не се назначават на длъжности, които ги ограничават в тесни рамки
  • Когато даден проект бъде завършен, да бъдат привличани незабавно към нов проект

Стремеж към полезност и преданост към работата
Тези служители изпитват постоянна нужда да помагат на другите, а работата за тях има има лично значение. Те обичат да обучават и консултират другите. Мотивацията им протича по следните правила:

  • Да поставяме тези хора на длъжности, които изискват много общуване с клиентите
  • Да им се предоставя възможност да изглаждат конфликти и разногласия в екипа
  • Да им се възлагат задачи, за които те смятат, че ще подобрят живота на другите
  • Да имат възможност да помагат на други служители при изпълнението на задачите им

Изпитание на силите в чист вид
Тези служители имат високо ниво на вътрешна мотивация и се стремят постоянно да тестват силите си, решавайки при това нови за тях професионални или личностни задачи. Те са готови да поемат трудноизпълними и рисковани проблеми, а рутинните дейности са им скучни и безинтересни. Правилното им мотивиране е следното:

  • Да им предлагаме колкото е възможно повече разнообразни и нови задачи
  • Предварително да се консултираме с тях, каква работа би ги заинтригувала, кои проекти ще им дадат възможност да тестват силите си
  • Да ги ползваме винаги в критични ситуации, когато трябва да се „спасява положението”

Стил на живот
Това са хора, които имат своя представа за важността на работата и са твърдо против това личният им живот и свободно време да страдат за сметка на службата. Те високо ценят личното си време и са доволни, когато организацията проявява гъвкавост. Мотивирането им е по следните начини:

  • Предоставяме им гъвкаво работно време или непълен работен ден
  • Използваме съвременните технологични средства, за да им изпращаме нови задачи
  • Оценяваме работата им по резултатите, а не по времето, което им е отнело постигането им
  • Възлагаме им задачи, които са ясно ограничени във времето и, които няма да отнемат от личното им време

Тези мотивационни типове изглеждат донякъде теоретични конструкции, но ако отделите време да наблюдавате внимателно хората в офиса, непременно ще се убедите, че почти всеки човек се вписва отчетливо в дадена категория. Именно по тази причина е много полезно да се познава теоретичният мотивационен модел на Шейн – прилагането му ще ви се отплати богато. 
Този текст ви допада? Ще ни зарадвате, ако кликнете на бутона на TopBlogLog отдолу…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *