![]() |
Picture source: www.sxc.hu |
Темата за мотивацията и демотивацията е изключително богата. Днес ще се спрем съвсем накратко само на някои от факторите, които сериозно демотивират служителите и ги потикват към напускане на дадената позиция.
- Дискомфортна среда и микроклимат в офиса. Още по време на интервюто, хората основно поставят въпроса за компенсационния пакет (стереотипно поведение), но рядко споменават условията в офиса, тъй като се притесняват, че няма да получат ясен и честен отговор. Всъщност, обстановката и отношенията в офиса са от централно значение за нормалното съществуване на един сътрудник в тази среда. Ако новопостъпил служител установи, че отношенията са „тегави”, колегите общуват на затворени групички и новодошлите са изключени от системата, резултататът няма да закъснее – демотивиран човек, с бързо рухнали илюзии.
- Недооценяване на навици, които самият служител цени у себе си. Опитните мениджъри знаят, че е опасно да се наемат служители, които са твърде квалифицирани за дадената позиция. Понякога обаче се налага. И тогава неминуемо се стига дотам, че част от способностите, навиците и уменията на новия служител отиват „в килера”. Рядко има случай те да излязат на показ. Лошото в случая е, че служител, оказал се в подобна ситуация, ще започне постепенно да се бунтува, да разглежда мениджърите си като глупаци, да си вре носа в чуждата работа и т.н. Нещата стават особено критични, когато иде реч за навици, които самият служител намира за свое преимещуство. Затова, ако се окажете в подобна ситуация, направете всичко възможно да вкарвате в употреба тези умения на вашите служители. Макар и по-рядко, макар и само на проектен принцип, ако ще, дори и за кратко. Всичко друго ще ви докара до главата един демотивиран човек, който скоро няма да работи при вас.
- Игнориране на идеи и инициативи. Характерно за новоназначените служители е да бликат от идеи – за нововъведения, разместване на мебелите, подобряване на работните процеси и какво ли още не. Най-често тези пориви се посрещат със съмнение или равнодушие. Трудно е да се повярва на човек, който току що е прекрачил прага на офиса, пък понякога и самото нежелание да се правят радикални промени в позната среда застават на пътя на новите предложения. Това бързо лишава от ентусиазъм новите сътрудници. По-добре е да ги изслушате, да премислите офертите им и да предприемете нещо в крайна сметка. А, ако идеите им не струват, опитайте се деликатно, но рационално, да им обясните защо предлаганото не е сполучливо за вашата компания.
Вашият коментар