![]() |
Picture source: www.sxc.hu |
След публични лекции, в почивката на семинари, в края на деня, след раздаване на браншови награди – това са само някои от възможностите да се срещнете с хора от вашия бизнес и да се поупражнявате в социализирането. (Тук ще възприемем и англоезичния термин – „нетуъркинг”) Нетуъркингът е много съществено (и често недооценявано) занимание. И как може да е иначе – създаването на мрежи (което е и буквалното значение на нетуъркингът) е залог за успех в мрежовия глобален свят, в който живеем. Но не за ползите от социализирането и плетенето на мрежи ще става дума тук, а за начините, по които човек е добре да продължи един такъв първоначален бизнес контакт, започнал случайно около коктейлна маса.
Стратегиите за действие след нетуъркинг среща могат да са различни – според хората, според ситуацията, при която е възникнал контактът, според характера на едната или другата страна. Ето и някои възможности, в съвсем резюмиран вид:
– На следващия ден пишете имейл на съответните хора, благодарите им за възможността да си поговорите с тях, изразявате надежда да се срещнете отново в неопределеното бъдеще
– Същото като горното, но предлагате телефонен разговор и последваща точна среща, на която да обсъдите конкретни възможности за съвместен бизнес
– Намирате човека във Фейсбук и искате позволение да го добавите сред приятелите си
– Използвате горния метод, но с LinkedIn. Този подход издава много по-сериозно и делово отношение. LinkedIn е бизнес мрежата и в това няма съмнение
– Обаждате се директно по телефона на новите си познати. Това е малко по-рисковано. Често хората нямат време за този разговор, не ви помнят съвсем точно, нямат интерес към вас и т.н. Но, понякога си струва. Трябва да умеете да прецените, кога това е правилният подход
– Изчаквате случайността да ви събере отново на ново нетуъркинг събитие
– Не предприемате нищо и забравяте за срещата
Ваш е изборът как да постъпите. Но, въпреки че повечето хора не си помръдват пръста да продължат един многообещаващ контакт, ще е добре да се научите, че от цялата работа със запознанствата и излизанията „на кафе” с подобни хора, може да се роди много нов бизнес. Нелепо е да изпускате прекрасна възможност, защото малко ви е срам, или не знаете какво да кажете на първия разговор. И един съвет за финал – ако е необходимо и не ви бива много по импровизирането, не се колебайте, подгответе си сценарий или набор от теми, по които да поговорите с новите си познати. Това може да бъде спасителният ход, който да ви отключи контакта за нови сделки или просто добро приятелство. Проактивните и лесно социализиращи се хора успяват повече в динамичния свят на нашето съвремие.
Всъщност, искате ли да споделите вашия личен опит? Как се социализирате с новите си познати след нетуъркинг събитие?
С хората, с които се запознавам на конференции, семинари или друг вид събития, в повечето случай продължавам да поддържам контакт чрез различните социални мрежи. Facebook и LinkedIn, а понякога и Tweeter са моите верни помощници в това начинание. Смятам, че те могат да бъдат една добра основа за развитие на съответните запознанства, които в последствие могат да се окажат много по – ценни, отколкото изглеждат на пръв поглед.
Именно така е, г-н Христов! Ценността на един контакт рядко може точно да се прогнозира при установяването му. Социалните мрежи често ни разкриват много за човека, за професионалната му дейност, за интересите му. Това много улеснява последващите контакти с този човек и дава доста таргетирана възможност за бизнес разговори и предложения.