![]() |
Picture source: www.sxc.hu |
Кандидатстването за работа е занимание, с което всеки се е сблъсквал в определен период от живота си. Оставаме без работа, напускаме, съкращават ни – причината е без значение. Важното е, че започваме да обикаляме по интервюта, да се срещаме с изпълнителни директори и HR мениджъри, да напредваме по спиралата на одобренията за дадена длъжност. И именно тук става безпощадно ясно, че повечето български работодатели не са дораснали до световните стандарти. Но за какво говорим?
Комуникацията е процес, който включва поне две страни. В случая за който става дума, страните са точно две – търсещият работа и потенциалният работодател. Единият си подава документите и, при късмет, започва да се явява на интервюта. Другият чете автобиографии, селектира подходящите кандидати и ги привиква на разговори. И тъкмо някъде тук комуникационният процес се проваля почти безотказно. Да кажем, че петима души са преминали първия кръг на интервюта и от тях трябва да се изберат трима, които да отидат на втори кръг. Изборът е направен, тримата са поканени за следваща дата. А останалите двама? Ами, тях няма кой да ги уведоми, че отпадат. И те стоят в неведение, продължавайки да се надяват на положително развитие. Евентуално дори изпускат някои други предложения, живеейки с мисълта, че вакантното място им е почти уредено. (ОК, и това не е правилна позиция, но хората са податливи на подобни изкушения.)
Нежеланието на работодателите да се държат коректно и да уведомяват кандидатстващите, че не са били одобрени е детска болест на HR отделите в повечето нашенски компании. Прочее, не е невъзможно (пък ако ще и само с циркулярно писмо) да бъдат уведомени всички заявили интереса си към дадена свободна позиция, че не са били одобрени. Но, не – това е твърде сложно и досадно начинание, защо да се занимаваме с него. Като не им се обадим, до месец те сами ще се сетят, че не продължават напред. Процедирайки по този начин, компаниите си вкарват глупав и ненужен автогол. Отношение от подобен тип разочарова хората, оставя у тях трайни негативни впечатления и ги потиква да разгласят на широк фронт негативните си усещания към фирмата X. А кому е нужно това? Иска се съвсем малко – малко съобразителност, малко делова етика, малко инициативност, малко добро възпитание и щипка човещина. Постижимо е, нали?
Много добра статия. Това лято ми се наложи да започна нова работа и в по-малко от 1/4 от случайте ме осведомиха, че са избрали друг кандидат. За масата фирми и HRи, явно е прекалено трудоемко, пращането на мейл. От друга страна, на няколко места ме попитаха, дали ще се отнеса "коректно" към тях, като не започвам друга работа, докато чакам, техния отговор?!?
Да, напълно скудоумно звучи това изискване за "коректност".
Иначе, уроците за усвояване са прости, но желанието за учене не е високо сред повечето HR-и. Затова и този блог ще посочва винаги и без умора онези практики, които следва да бъдат коригирани.