Напускане на месторабота – как да го направим стилно (и полезно за нас)

Source: freedigitalphotos.net (Image by franky242)

Source: freedigitalphotos.net (Image by franky242)

Няма какво да се лъжем – общо взето, на всекиго се е случвало да реши да напусне настоящия си работодател и да потърси късмета си другаде. Нормално е. В днешно време, почти никой не се „жени завинаги“ за една фирма. Смяната на местоработата е често явление, но ако искаме да протече по правилния начин, хубаво е да се подготвим.

Работата е там, че при напускане, не бива да горим мостовете след себе си. Ако намерим начин да затворим интелигентно вратата, можем евентуално пак да се върнем някога при този работодател (познавам трима души, които успешно са го направили), да поискаме препоръки или просто, да си останем добри познати. Дори и тези три опции да не ви изглеждат релевантни или важни в момента, не забравяйте, че нещата се променят, а като се променят, вече няма да имате възможност да изличите впечатлението, което сте оставили у шефа и бившите си колеги. И така, как да се разделим с един работодател в 6 лесни стъпки. Съвсем резюмирано.

Обобщете постиженията си

Преди да си тръгнете, напишете доклад, обобщаващ резултатите от работата ви. Подчертайте как сте допринесли за добруването на компанията. Така ще оставите добър вкус в устата на шефа си, който ще си спомни какъв добър служител е имал при себе си. (Дори е възможно това да доведе до контрапредложение от него, но не разчитайте прекалено на тази възможност.)

Благодарете на всички

По-добре е да отправиш незаслужен комплимент, нежели да пропуснеш един заслужен. В този ред на мисли, много добре ще сторите, ако поблагодарите с един мейл на всички колеги и им кажете в прав текст, че те са ви помогнали много и ви е било приятно да работите под един покрив с тях. Не знаете кога и с кого може да работите пак един ден, а дори не е невъзможно, някой от тях да ви бъде шеф в бъдеще. Да оставиш приятно впечатление на тръгване е винаги умна и печеливша идея.

Предложете си заместник

Понякога, големият проблем на работодателя не е, че вие напускате, а че е трудно да се намери човек за овакантената позиция. Ако можете да решите този проблем на шефа си и да му предложите достоен ваш заместник, не се колебайте. Ако той е бил доволен от вас и е ценял мнението ви, вероятно ще повярва и на препоръките ви.

Напишете официално писмо за напускане

Това не съществува като практика в България, но по света много хора прибягват до него. Във въпросното писмо благодарете на шефа си и се постарайте всичко да бъде лично насочено, а стилът – позитивен. Изцяло позитивен. Подчертайте колко сте благодарни за наученото и дори приведете примери в тази насока. Всичко това ще ви лъсне имиджа на профи и на човек с класа и стил. Въобще, това писмо, в случай че остане в личното ви досие, един ден може да е отново много полезно. Особено, ако се обади някой HR, за да пита за вас и за причините за вашето напускане. Затова, много внимавайте какво ще напишете и не споменавайте нищо негативно.

Останете концентрирани

Много хора, под въздействието на адреналина от новата бъдеща работа, започват в срока на предизвестието си да работят мърляво, да си дават големи почивки, въобще, да гледат през пръсти на задачите си. Голяма грешка. Добрият професионалист остава фокусиран и усърден в 100% от работното си време. Дори утре да напуска. Не забравяйте, че един месец лошо впечатление, може напълно да изтрие спомените за отличното ви работно представяне години назад.

Финализирайте каквото можете

Завършете всеки проект, който можете. Уведомете клиенти и партньори за напускането си. Посочете им човек за контакт. За незавършените проекти подгответе обобщения, за да могат следващите след вас лесно да разчетат нещата и да поемат работата без кански мъки. Помогнете им, влезте им в положението. Дори им оставете един телефон или мейл за въпроси, ако с нещо не могат да се справят сами след напускането ви.

Начинът, по който си тръгвате от една месторабота, говори много за вас. Направете необходимите усилия и си отидете със стил и благородство.  Дори и да си тръгвате с лоши чувства от компанията, дори работодателят ви да е кошмарен, вие останете на ниво. Така раздялата ви с компанията ще остави добри спомени за вас, което пък може да ви отвори други врати в бъдеще.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *