Ефективното планиране – базисни насоки

Source: freedigitalphotos.net (Photo by: marcolm)

Source: freedigitalphotos.net
(Photo by: marcolm)

Планирането е хубаво и важно нещо. „Седем пъти мери, един път режи” и други подобни пословици отразяват това обстоятелство. Обикновено още в училище се учим да планираме, после в университета, а накрая и в работата. Добрият план предполага по-бързо и по-качествено свършване на една задача.

От друга страна, нищо прекалено не е полезно. Ако твърде много планирате, всъщност, проектите ви започват да страдат, защото не ги изпълнявате. Колкото повече време отделяте за планиране, толкова по-малко време ви остава за реална работа. Лично познавам не един и двама хора, които са много интелигентни и се опитват да напишат дисертация, но не успяват. Проблемът им е, че не спират с предварителната подготовка по съставяне на план и събиране на изходни материали. Дори и когато започнат да пишат, те толкова често се връщат към преработки на плана и търсене на нови източници, че години наред не напредват с дисертацията си изобщо. И вероятно, накрая ще се провалят, като толкова много други.

Ако всичко това е и ваш проблем, ето няколко кратки съвета за преодоляването на свръх-планирането.

Определете предварително колко време ще отделите за планиране

Уверете се, че отделеното време е ясно дефиниран период от време, който ще ви остави достатъчно друго време за реалното свършване на работата.Например, ако трябва да напишете сложен доклад, отделете 10 минути за подготовка и поне 20-30 за написването. Така, хем планът ви ще е ефективен, хем няма да ви отнема ценно работно време.

Мотивирайте колегите си да правят същото

Ако забелязвате, че в офиса ви се провеждат твърде много събрания и оперативки, опитайте се да говорите с колегите и да ги научите на горния метод. Ползата е очевидна – един човек, който се старае да не губи време не е толкова ефективен, колкото десет човека, които се стараят да не губят време.

Планирайте си работния ден наведнъж

Ако наистина ви трябва време за сериозно планиране, по-добре си отделете в началото на деня един час за цялостно планиране на задачите. Това е по-добрият вариант, в сравнение с алтернативния – да вършите по една задача и след нея отново да отделяте време за планиране на следващата. Общо взето, това и методът на работа на готвачите в големите заведения – те си приготвят предварително всичко, което ще им е необходимо, за да не тичат през пет минути до шкафове и хладилници. Има полза от този подход, вярвайте.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *