Проблемът с прокрастинирането

Тази рубрика е посветена на глупавите неща, които правим в офиса. Или на неправилните. Или на неправилните и глупави неща. Ще се опитаме да ви помогнем, да ги идентифицирате и избягвате с времето. Дано сме ви полезни.

Source: socratezonline.com

Една испанска поговорка казва: „Утре е най-натовареният ден от седмицата”. Знаете за какво става дума – прокрастиниране. Или, ако ви е по-приятно да го прочетете на чист български – отлагане. Маняна.

Прокрастинирането е един от най-разпространените пороци, колкото и да не ви се вярва. Вероятно и вие сте под неговото иго, което не е учудващо, защото този недостатък е невероятно труден за изкореняване. Отлагането е резултат от един феномен, който в психологията се нарича „отклонение на настоящето” (present bias). Въпросното отклонение се отнася до факта, че не можете да схванете как нещата, които желаете сега, ще се променят във времето и онова, което искате сега, няма да е нещото, което ще искате след време. (Повечето хора с татуировки – особено такива, които се набиват на очи и са на неподходящи места – осъзнават резултатите от „отклонението на настоящето” след известно време…). Но, да се върнем към основната тема.

Отлагането е резултат не от глупост или мързел, а от трудността да се откажем да правим нещата, които са ни приятни в момента и да започнем да правим онези, които трябва да правим. В работен план това е истински проблем. Преглеждаме Фейсбук, чатим с приятели, мечтаем – истината обаче е, че в това време трябва да работим. Има ли преборване на лошия навик?

Спокойно, има. Не е трудно, но е неприятно и неудобно. Просто трябва да преодолеете мисълта, че нещото, което искате сега, ще ви направи щастливи в бъдеще. Сигурно го разбирате в логически порядък, но емоционално се дърпате. Разбираемо е. Затова, помислете за бъдещето. Представете си бъдещите негативни ефекти от прокрастинирането, преди те да станат факт, като резултат от лошите ви избори. Сетете се, колко отчайващи последствия вече сте си навлекли на главата. Например, влизате в социални мрежи, вместо да отмятате спешен проект. А, ако именно това не ви позволи да свършите работата навреме? Дано успеете да си внушите и малко страх в цялата ситуация, тъй като той е незаменим мотиватор.

Има и още едно нещо, което е добре да направите – изградете си стабилни и повторяеми работни навици. Навиците да играете игри, да редите пасианси, да говорите по телефона или да си разменяте закачливи мейли с приятели са приятни, именно защото са навици и знаете как да ги правите лесно. Работата, от друга страна, не е непременно свързана с навици. Напротив, тя често изисква от вас да мислите, да се потите над решаването на дадени проблеми, да излизате извън зоната си на комфорт. Но как да създадете работен навик тогава? Не е лесно, но една работеща идея е да намерите най-лесната и приятна част от задачата и да започнете с нея. Например, да потърсите даден отговор онлайн. С времето ще се убедите, че ако винаги започвате с приятната част от задачата, в работата ви ще започне да се формира навик. А това помага срещу прокрастинирането. Впрочем, можете да направите и обратното – първо да отмятате най-неприятната част. След това задачата става лесна, а вас ви завладява усещането на победител – справили сте се с най-трудното. Както казва един лаф – ако всяка сутрин изяждате по една жива крастава жаба на гладно, нищо по-неприятно няма да ви се случи през целия ден.

Не забравяйте – повечето хора прокрастинират. Дори и аз, при това, често. Но именно навиците и определени психологически хватки, които сам си прилагам, ме спасяват от провали. Опитайте и вие, първо (за кратко) ще съжалявате, но впоследствие ще се почувствате (за дълго) по-добре. Много по-добре.

Коментари

  1. “The Now Habit” или в българския й превод – “Навикът да действаш сега” е страхотна книга по темата; препоръчвам я на всички, независимо дали смятат че страдат от “прокрастиниране” или не :)

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *