Повечето хора са свикнали да асоциират интервюто с процеса по назначаване на нова работна позиция. Факт е обаче, че добрите компании работодатели често практикуват и провеждане на интервю при напускане на даден служител.
Интервюто при напускане се провежда обикновено от HR експерта на компанията и прекия ръководител на напускащия служител. То е неформално, но това не означава и напълно неструктурирано. Тоест, тонът в него е неформален, но провеждащите интервюто обикновено са подготвили серия от въпроси, които желаят да изяснят със сътрудника. Целите на това интервю са няколко – да се разбере защо някой желае да напусне, какво го е привлякло на друго място, какво е мнението му за работната среда в компанията, както и за преките му ръководител и др. Ако напускащият кадър е ценен и уважаван в компанията, една от целите на срещата е да се направи опит, той да бъде задържан на досегашната си позиция.
Интервюто при напускане не е задължително. Възможно е служителят да е твръде зает или просто да не желае да участва в подобна среща. В такъв случай, работеща алтернатива е да се замени интервюто с въпросник. Въпросниците при напускане могат да съдържат както отворени, така и затворени въпроси. Добре е да присъства и въпросът, „Какво би могла да направи компанията, за да ви задържи на заеманата от Вас позиция?”. Причината за този въпрос е проста – един ценен кадър никога не бива да се изпуска без преговори, а освен това, както HR експертите знаят, в стандартния случай, един изгубен сътрудник струва после на компанията между 6 и 12 работни заплати, докато се наеме и обучи негов заместник.
Exit interview-то, както е английския термин, е твърде късно за да разбереш какво е мнението на служителя за работната среда и неговите ръководители. А и в зависимост колко е открита (или не е) комуникацията в компанията, възможно е да получите само клишета.
Също така да се прави веднъж в годината performance review, в каквато и да е форма, както е обичайната практика, е твърде рядко. Докато дойде време за следващия ви разговор, служителя може вече да е напуснал.
Радвам се, че някой посочи някаква цифра за цената на напусналия служител. На запад пишат доста по-стряскащи цифри 🙂
На кратко, не чакайте напускането, за да зададете тези въпроси. Задавайте ги по три-четири пъти в годината – така ще имате по-малко напускащи 🙂