От блога – Автор 19 и „Проблеми на пазара на работна ръка в България” – поводът да пиша е от следния текст:
„За мен една връзка, било то лична или професионална, се крепи на няколко основни фактора: Уважение, Комуникация, Мотивация”.
Едно от „любимите” ми неща – „мотивация” / заедно с „работа в екип” /.
Мотивацията (Motivation) е движещата сила, която стои зад всички действия на индивида. Тя включва целева насоченост на поведението и изисква получаването на пряка и своевременна връзка между целенасочените действия и постигнатите резултати. Крайният резултат винаги има субективно значение и психологическа ценност. В психологията, мотивацията се отнася до начало, посока, интензитет и постоянство в поведението, желание и готовност да направиш нещо. Мотивацията е временно и динамично състояние, което не трябва да се бърка с индивидуални черти от характера на човека или емоционални състояния.
Видове мотивация:
1. Вътрешна мотивация – настъпва, когато хората са вътрешно мотивирани, за да създадат нещо, което предизвиква задоволство у тях.
2. Външна мотивация – настъпва, когато хората са мотивирани от външно задоволство като пари, оценки и др.
Според мен е полезно периодически да си „разгръщаме” тълковния речник, дори и за съвсем познати за нас неща.
Някои акценти от текста по-горе:
1.Мотивацията е движещата сила, която стои зад всички действия на индивида. Крайният резултат винаги има субективно значение. Мотивацията е временно и динамично състояние, което не трябва да се бърка с индивидуални черти от характера на човека или емоционални състояния.
Въпроси за размисъл:
– колко е важно и значимо в една обява за вакантна длъжност да посочим мотивацията като изискване?
– как успяваме да разберем, измерим и изберем най-мотивирания кандидат ?
2.Видове мотивация
Въпроси за размисъл:
– залагаме ли фирмено най-вече на външната мотивация?
– успяваме ли да поддържаме разумен баланс между вътрешна и външна мотивация?
– успяваме ли да поддържаме баланс и между финансови и нефинансови мотивационни инструменти?
– наясно ли сме със сериозния потенциален проблем с нефинансовите мотиватори, че като цяло те изискват много голяма инвестиция на време от страна на мениджмънта?
Според мен достатъчно въпроси за това тежко лятно и отпускарско време…
Гост-автор:
Христо Стоянов
Вашият коментар